Oppdrettseventyr for Fitjar Mek. og PMH

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) er et norsk verft i særklasse. De har ikke bare holdt hodet over vannet i et marked der det ene etter det andre verftet har slitt eller meldt oppbud – de har også sørget for solid vekst og trygge arbeidsplasser. Suksessoppskriften: Norsk kvalitet, rask levering og en oppdrettssatsing som startet noen år før oljekrisa rammet som hardest.

PMH har bidratt med betydelige leveranser inn mot 23 av de 31 båtene som FMV har levert til oppdrettsnæringa. «PMH foretrekkes av oss siden de er en totalleverandør. Det er en stor fordel for både oss og kundene at PMH kan levere komplette hydraulikkanlegg i tillegg til alt dekksutstyret og manøversystemer», sier innkjøper Jan Thore Josdal.

Uten plunder og heft

«De som bestiller nye båter fra oss skal ikke oppleve unødig plunder eller heft. Pålitelighet og etterrettelighet er viktig for oss – og der er PMH og FMV helt på linje i verdier og filosofi», sier verftsdirektør Hugo Strand.
Og FMV har lyktes i å overholde løftet om lite plunder og heft til kundene i oppdrettsnæringa. De kommer stadig tilbake med nye ordrer. Samtidig kommer det hele tiden til nye kunder.

Innkjøper Jan Thore Josdal ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Stålkatamaraner

FMV leverer, i samarbeid med den Fitjar-baserte skipstegneren Heimli Ship Design, seks skipsklasser til oppdrettsnæringa – hvorav fire er katamaraner. Av de 31 båtene som er levert er 27 av disse i Josdal-, Hovland-, eller Sørfonn-klassen. Disse katamaranene er på hhv. 15×8, 15×10 og 15×12 meter og har på kort tid blitt kjent for sin allsidighet og arbeidskapasitet i oppdrettsnæringa.

«Dette er katamaraner i stål som har en enorm kapasitet på løft og på drift generelt», sier innkjøper Jan Thore Josdal. Josdal-klassen er oppkalt etter ham – og de øvrige skipsklassene bærer navnet til kollegene hans. «Alle båtene vi leverer til oppdrettsnæringa er utstyrt med robust dekksutstyr og store kraner.»

Skipene er laget for å gjøre tungt og allsidig arbeid, og de brukes til alt fra ROV-arbeid og notspyling til utsett av oppdrettsanlegg med ankerhåndtering, til service og generell drift på anleggene. «Det er lagt ned mye arbeid i utvikling av skrogdesign med de rette funksjonene. God oppdrift og stabilitet uten at dette går på bekostning av økonomidrift ved gange med båt har vært viktig i utviklingen», sier Josdal.

 

Kortreiste skip

FMV blir foretrukket av mange norske rederier siden de gjør all produksjon for oppdrettsnæringen lokalt på Fitjar. «De som velger FMV får nærhet til produksjonen, rask levering og en driftssikker og effektiv båt», sier Josdal. Siden FMV, sammenlignet med utenlandske verft, har en liten organisasjon håndterer de både endringer og utfordringer på en langt mer smidig måte enn sine verftskonkurrenter i Europa og Asia. «Her går vi i administrasjonen bare ut i produksjonshallen og gjør endringene når de kommer. Det er ikke et stort system her med byråkrati og omveier. Formenn, teknisk avdeling og designteamet er tett knyttet sammen og snakker sammen hver eneste dag.»

MS Hans

Under Aqua Nor 2017 var en av Sørfonn-båtene, MS Hans, lagt til kai ved Skansen i Trondheim. Nettopp denne båten ble levert til Finnsnes Dykk & Anleggsservice i august. Så langt har FMV levert 15 skip i Sørfonn-klassen – i tillegg til at de har to i produksjon.

Sørfonn-klassen

MS Hans er et klassisk eksempel på arbeidskatamaranene i Sørfonn-klassen. MS Hans går for tiden på kontrakt for Grieg Seafood Finnmark og er proppet med manøversystem, styremaskin, dekksutstyr og vinsj fra PMH – kort sagt alt utstyret som trengs for å jobbe effektivt med tunge og varierte oppgaver.

Aqua Star er også en båt i Sørfonn-klassen, altså samme klasse som MS Hans.

FMV med solid drift

Fitjar Mekaniske Verksted er et verft med en spennende historie bak seg – til tider litt for spennende. Verftet, som har eksistert i 60 år og hele tiden vært en hjørnesteinsbedrift på Fitjar, var nær konkurs i så sent som i 2007. Siden den gang har de doblet arbeidsstokken, satset på oppdrettsbåter i tillegg til fiskebåter, lagt offshoreleveranser på hylla og i 2016 hadde de en omsetning på over 500 millioner kroner. Permitteringer har de ikke opplevd siden oppdrettssatsingen startet i 2013.

PMH – en komplett leverandør

Samarbeidet med PMH har vart i fire år, og alt tyder på at det fortsetter inn i fremtiden. «PMH er en komplett leverandør, og det er viktig for både oss og de som bestiller båter fra oss. Vi får ett eneste kontaktpunkt som tegner og leverer komplett hydraulisk anlegg, manøversystem, styremaskiner, capstaner, thrustere og vinsjer – og dermed ett kontaktpunkt som tar ansvar for alt dette. Når man har mange leverandører kan de begynne å peke på hverandre om noe går galt. PMH tar ansvar for alt», sier Josdal.

For FMV er det altså et mål i seg selv å ha så få leverandører som mulig.

PMH forstår

Han presiserer at PMH alltid sender svært kompetente teknikere til oppstart. Den gode servicen fortsetter videre ut i båtens levetid. Det er en fordel for FMV sine kunder. «De stiller opp med dyktige folk på kort varsel. PMH er en leverandør som forstår at det er krise om en båt må tas ut av drift, og dermed kommer de alltid når det er behov for det. Igjen blir det en fordel at de leverer både hydraulikk og elektronikk – teknikerne de sender er kompetente på begge deler og vi får flere svar og raskere reparasjon enn om vi skulle ventet på to teknikere fra to selskaper.»

Les også: PMH med forbedret servicetilbud.

Driftssikre produkter fra PMH

Det er ikke bare menneskene i PMH som tilfredsstiller FMV sine krav til underleverandører. «Kvaliteten i de løsningene PMH har levert viser seg i driftstiden til båtene. Det er robuste komponenter som fungerer og presterer når de skal. Det sier seg litt selv at vi, og kundene våre, er fornøyd med det PMH leverer. Om vi eller kundene hadde vært misfornøyd hadde ikke PMH levert noe på neste båt – og nå har de levert på 23 av 31 båter», understreker Josdal.

Oppdatert på myndighetskrav

Det er hyppige endringer i myndighetskravene for tiden. Innkjøper Josdal og verftsdirektør Strand er begge enige om at endringsdyktige leverandører som PMH er viktige i dagens marked. «PMH driver konstant teknologi- og produktutvikling. De er flinke til å være i forkant av nye forskrifter og regler, slik at vi får godkjent utstyr på nye bygg – og kan oppdatere utstyr på båter som er i drift etter hvert som regelverket endrer seg», sier Strand.

Ståle Gipling, selger og produktutvikler i PMH.

Satser på service

Samtidig som det kommer en jevn strøm av nybygg til verftet har de satset tungt på service. «Vi ønsker at båter som er i drift skal komme hit og få det meste de trenger med en gang. Derfor har vi investert betydelig i å utvide arealet mot sjøsiden og i kran som løfter opp båter på land. PMH sin kompetanse på hydraulikk og elektro blir ofte trukket inn – og vi er på telefon med noen i PMH nesten hver eneste dag», sier Josdal. PMH sender også ofte sine serviceteknikere ned til verftet i forbindelse med serviceoppdrag. Josdal trekker frem teknikerne sin evne til å ta beslutninger som spesielt viktig. «De har såpass peiling på båt og utstyr at de kan komme om bord og ta en god avgjørelse for rederiet – og de tar avgjørelsen der og da. Det er det ikke mange teknikere som tør».

Ståle Gipling, selger og produktutvikler i PMH, har mye kontakt med FMV. «Fitjar Mekaniske Verksted er et moderne og nyskapende verft som det er en glede å levere til. De viser oss mye tillit og stiller samtidig høye krav til leveransene våre. De har noen enorme konkurransefortrinn i de dyktige og jordnære fagfolkene sine», sier Gipling, som ser lyst på det fremtidige partnerskapet med FMV. «For tiden er det snakk om et utvidet samarbeid knyttet til FMV sin servicesatsing, men også for å gi de enklere tilgang til våre tekniske tegningspakker», avslutter Gipling.

FMVs store serviceinvestering «Karlsvogna» lar de ta båter opp av vannet når de skal utføre service.